Samstag, 26. Mai 2012

کنفرانس اتمی بغداد، که با تبلیغات و دود و دم بسیار رژیم جمهوری اسلامی آماده سازی و برگزار شد، با فضاحت شکست خورد

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که  : «رژیم ایران و شش قدرت مذاکره کننده جهان روز پنجشنبه مستاصلانه درصدد برآمدند نتیجه محسوسی را از گفتگوهای دو روزه بیرون بکشند اما اختلاف عظیمی برملا شد»
 لعنت ونفرین براین رژیم.....

 دیپلماتها گفتند آنها تقلا کردند حداقل یک محل و تاریخ برای دیدار بعدی مشخص کنند. اوباما نیز نگران است که سیاست او در قبال ایران، توسط میت رامنی رقیب جمهوریخواهش یک شکست تلقی بشود.
سی ان ان پس از مصاحبه ۵ دقیقه ای کاترین اشتون گفت: او تنها به دو سوال جواب داد و هیچ نتیجه مشخصی نداشت که ارائه کند. تنها دستاورد این بود که گفتگوهای بیشتری در راه خواهد بود.
واشینگتن پست امیدهای پیشین را رو به زوال توصیف کرد.
پاسدار جلیلی مذاکره کننده رژیم هرگونه بسته مشوق را تکذیب و بر اصرار رژیم بر غنی سازی اورانیوم تاکید کرد،و گفت : «من قبل از همه وظیفه خودم می‌دانم تشکر کنم از دولت و ملت دوست و برادر و عزیز عراق به‌خاطر میزبانی بسیار خوبی که درباره اجلاس گفتگوهای هفت کشور داشتند. بدون شک برگزاری اجلاس‌هایی این‌گونه در عراق، نشانگر اهمیت جایگاه شایسته عراق است و نقشی که عراق امروز می‌تواند در صحنه بین‌المللی ایفا کند. همان‌گونه جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد بر بحث حقوق خودش و دفاع از حقوق خودش و دفاع از حقوق همه اعضا ان.پی.تی. ما تأکید داریم بر این حق، این حق مسلم مردم ماست که طبق ان.پی.تی از حق انرژی صلح آمیز هسته‌یی به‌خصوص حق غنی‌سازی اورانیوم برخوردار باشند. »
کاترین اشتون که به طور جداگانه کنفرانس برگزارکرد، گفت: ما در این دو روزه وارد مباحث شدید و مبسوط شدیم کشورهای ۵+۱ کماکان بطور قاطع بدنبال یافتن یک راه حل سریع دیپلماتیک برای نگرانیهای جامعه بین المللی در مورد ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند. برخی زمینه های مشترک وجود دارند، اما اختلافات مهمی همچنان به قوت خود باقی هستند. 
خانم اشتون گفت ما انتظار داریم که رژیم ایران براساس پیمان منع تکثیر هسته ای و براساس اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گام های قاطع و عملی برای پاسخگویی به نگرانیهای جامعه بین المللی بردارد، اعتماد سازی کند و به تعهدات بین المللی اش پاسخ دهد.
کاترین اشتون در مصاحبه با سی ان ان  روز پنجشنبه ۴ خرداد  گفت :  «کشورهای ۳+۳ کماکان به‌طور قاطع، روشن و متحد به‌دنبال یافتن یک راه‌حل سریع دیپلوماتیک برای نگرانیهای جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت منحصربه‌فرد برنامه صلح آمیز هسته‌یی ایران می‌باشند. بر اساس پیمان منع تکثیر هسته‌یی و اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس، ما انتظار داریم که ایران گامهای قاطع و عملی برای پاسخگویی به نگرانیهای جامعه بین‌المللی بردارد تا که اعتماد سازی نموده و به تعهدات بین‌المللی‌اش پاسخ دهد. »
همزمان با پایان یافتن مذاکرات بغداد، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بر استمرار اعمال تحریم ها علیه رژیم آخوندی تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا که در کنفرانس مطبوعاتی با همتای نیوزلندی خود شرکت کرده بود، گفت در نشست بغداد طرح پیشنهادی ما که در جزئیات روی جنبه های مختلف غنی سازی اورانیوم متمرکز بود، بر پایه گامهای مشخص مرحله به مرحله به رژیم ایران ارائه شد. ما بحث شدید و متمرکزی روی طرح پیشنهادی مان با رژیم ایران داشتیم، آنها نظرات خودشان را مطرح کردند. همانطور که خانم اشتون گفت اختلافات مهمی همچنان باقی هستند. همزمان که زمینه را برای این گفتگوها آماده میکنیم، فشار را علیه رژیم ایران نگه خواهیم داشت. تمامی تحریمهای ما به قوت خود باقی خواهند ماند. رژیم ایران باید انتخاب کند که آیا به التزامات بین المللی خود عمل خواهد کرد و اعتماد جامعه بین المللی را نسبت به نیات خود جلب خواهد کرد یا نه؟واضح و روشن است که شکافی وجود دارد، اما این انتخاب رژیم ایران است که برای بستن این شکاف کار کند.
جی کارنی سخنگوی اوباما اعلام کرد: رژیم ایران نسبت به نگرانیهای جامعه بین المللی آگاه است، آنها تاثیر تحریمهای بی سابقه را حس کرده اند. آنها از تحریمهای اضافی که در این تابستان به اجرا گذاشته خواهند شد، مطلع هستند. این رژیم باید گامهای عملی مشخص بردارد و نگرانیهای جامعه بین المللی را بر سر جاه طلبیهای اتمی خود، برطرف کند.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اجرای قطعنامه های شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط رژیم آخوندی، گفت رژیم ایران باید گام عملی بردارد در غیر اینصورت با تحریمهای بیشتر مواجه خواهد شد.
ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان با صدور بیانیه ای خواستار اتخاذ اقداماتِ مشخصِ سریعِ توسط رژیم آخوندی شد و با تاکید بر باقی ماندن اختلافات مهم،  اعلام کرد: نتیجه گیری روشن و یکپارچه ۶ کشور این بود که رژیم ایران بطور سریع باید گامهای مشخصی بردارد و بدینوسیله اجازه دهد پیشرفت حاصل شود. در صورتیکه رژیم ایران به طور جدی پاسخ ندهد، باید تردیدی به خود راه ندهد که ما فشار تحریم ها را شامل تحریم نفتی توافق شده،  تشدید خواهیم کرد و از سایر کشورها نیز خواهیم خواست که اقدام مشابهی انجام دهند.
ازسوی دیگر، خبرگزاری سپاه پاسداران  تحت عنوان« گزارش ۲ روز مذاکرات در بغداد-کشورهای غربی گامی در جلب اعتماد برنداشتند»، نوشت: « جمهوری اسلامی ایران معتقد است ۱+۵ سعی دارد با مسایل سطحی پیش بیاید که مطمئنا با این رویکرد نباید امیدی به کسب توافقات جدی باشیم».
نیویورک تایمز در خاتمه مذاکرات بغداد، درگزارشی تحت عنوان « پایان مذاکرات اتمی بارژیم ایران بدون توافق»، نوشت: مذاکرات اتمی بین ۶قدرت بزرگ جهان و رژیم ایران، دراینکه بن بستی را بشکند، شکست خورد».