Dienstag, 12. Juni 2012

آخرین تحولات وخبرهای سوریه ....بشاراسد سرنگونیت نزدیک است

  بشاراسد سرنگونیت نزدیک است ...

  آخرین تحولات وخبرهای سوریه 20 خرداد 91

قتل عامهای وحشیانه؛  سرنگونی اسد را شدت می بخشد:  نبردهای ارتش آزادی با نیروهای اسد خیابانهای دمشق را می پوشاند و مردم در تظاهرات جمعه ” تجار و انقلابیون دست در دست هم تا پیروزی “ شعار می‌دهند: «ما قیام مسالمت‌آمیز نمی‌خواهیم ما گلوله و کلاشینکوف نیاز داریم».
ـ سی ان ان: اکنون بحث رفتن ا سد بحث امروز و فردا است، یک بحث بسیار مرگبار.
ـ بانکیمون دبیرکل سازمان ملل: دیگر فقط محکوم کردن خشونت در سوریه کافی نیست.  مردم سوریه خواستار اقدام‌های مشخصی هستند و بر عهده‌ شورای امنیت است که مسیر روشنی برای حل بحران بیابد.
ـ سناتور مک کین : باید به مقاومت سوریه سلاح بدهیم. با کشورهای دیگر در رابطه با ایجاد یک منطقه امن برای آنها مذاکره کنیم و اگر لازم شد از قدرت هوایی استفاده کنیم. باید بشار اسد را متقاعد کنید که شکست او حتمی است و باید برود و تنها راه برای این کار این است که ارتش آزادی سوریه را مسلح کنید.
ـ رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا:  این تفکر که تا زمانی که ایران و روسیه و دیگر کشورها از سوریه حمایت می‌کنند، تحریمها مؤثر هستند، بی‌عقلی کامل است. تحریمها اثر نخواهد کرد… قدم بعدی کمک رسانی از طریق عملیات مخفیانه به اپوزیسیون اسد است باید یک چتر هوایی بین‌المللی برای حفاظت از اپوزیسیون ایجاد کرد و برتری را از رژیم اسد گرفت.
راهیابی ناظران سازمان ملل به صحنه قتل عام در القبیر و گزارشات تکاندهنده آنان؛ راه بند راه حلهای دیپلوماتیک با اسد.ـ تیم مانیتورینگ سازمان ملل روز جمعه توانست به القبیر راه یابد. آنها گفتند بیش از ۸۰ زن و مرد و کودک درقتل‌عام جدید سوریه به دست نیروهای اسد به طرز فجیعی به قتل رسیده اند. بوی اجساد سوخته  به مشام می‌رسید. سخنگوی تیم ناظران اضافه نمود که قطعات اجساد در داخل و اطراف روستا قابل رویت است.  نیروهای نظامی و شبه نظامیان شبیحه اسد حیات را در القبیر متوقف کرده اند.
ـ آسوشیتدپرس: عنان اعتراف کرد که طرح او شکست خورده و به اجرا در نیامده است. او گفت زمان آن است که سازمان ملل به‌عنوان قویترین و وسیعترین ارگان جامعه بین‌المللی، فشار روی اسد را بالا ببرد
سی ان ان۲۰خرداد: سوریه به یک جنگ داخلی کشیده نخواهد شد قبل از همه به این دلیل که اپوزیسیون سوریه خواهان یک جنگ داخلی در این کشور نیست.

تظاهرات مردم افغانستان در حمایت از مردم سوریه و با خواست سرنگونی اسد همراه با ابراز نفرت نسبت به حمایت رژیم ایران از اسد.رویتر۲۰خرداد: نبردهای ارتش آزادی بانیروهای اسد، خیابانهای دمشق را پوشاند. همزمان با درگیریهای مسلحانه در دمشق که پیش‌تر یکی از پایگاههای مستحکم حکومت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به‌شمار می‌آمد، تظاهرات  در نقاط مختلف سوریه در روز جمعه علیه اسد برگزار شد. در مراحل اولیه اعتراضها در سوریه دمشق تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی قرار داشت. اما اکنون درگیری مسلحانه به دمشق هم رسید. بنا به گزارشها؛  یکانهای ارتش آزادی  سوریه به یکی از پایگاههای امنیتی اسد در منطقه المزه تهاجم کردند و نیروهای امنیتی اسد با پشتیبانی خودروهای زرهی و شبه نظامیان لباس شخصی در این منطقه با ارتش آزادی درگیر شدند.
خبرگزاری فرانسه۱۹خرداد: نبردهای ارتش آزادی سوریه با نیروهای رژیم سوریه در روز جمعه در یک منطقه از پایتخت سوریه با تظاهرات مردم علیه رژیم اسد در مناطق بسیاری از کشور همزمان بود. نبرد ارتش آزادی با نیروهای اسد هم چنین در منطقه کفر سوسا در حومه دمشق نیز جریان داشت.در دمشق و حلب مردم برای تظاهرات به خیابانها آمدند.  در همین حال دیدبان حقوق‌بشر سوریه گزارش داد:  نیروهای اسد برای بازپس گرفتن منطقه خالدیه از ارتش آزادی در شهر حمص این منطقه را تحت آتشباری گرفته‌اند و در هر دقیقه پنج گلوله توپ به آن شلیک می‌کنند.  در همین حال در کفرزیتا در استان حما مردم شعار می‌دادند ما قیام مسالمت‌آمیز نمی‌خواهیم ما گلوله و کلاشینکوف نیاز داریم.
تلویزیون الجزیره ۱۹خرداد: در جمعه ” تجار و انقلابیون دست در دست هم تا پیروزی “ ؛ در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات برگزار شد و مردم خواستار سرنگونی رژیم بشار اسد شدند. در منطقه الاربعین در شهر حما تظاهرات بزرگ مردم در محکومیت کشتار روستای القبیر برگزار شد. تظاهرکنندگان در شعارهای خود خواستار محاکمه اسد شدند.
ارتش آزادی سوریه درکفر سوسه و القدم در دمشق با نیروهای ارتش دولتی درگیر شد.
خبرگزاری فرانسه۱۹خرداد:  قدرتها غربی در سازمان ملل به سمت فشار بیشتر جهانی علیه اسد روی می آورند. فشار بیشتر به اسد در زمانی مطرح می‌شود که کوفی عنان بعد از قتل‌عام اخیر خواهان ”فشارهای بیشتر ”گردید. یک دیپلومات در سازمان ملل گفت ”ما اقدام سریعی انجام خواهیم داد تا در رابطه با قطعنامه‌یی رأی‌گیری انجام شود که شامل اقداماتی تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل خواهد بود”. فصل هفتم اجازه تحریمات و در وضعیتهای فوق‌العاده اجازه  اقدام نظامی را می‌دهد.
سی ان ان۲۰خرداد: سوریه به یک جنگ داخلی کشیده نخواهد شد … درحالی‌که کشورهای خلیج از مخالفان اسد حمایت می‌کنند، و در طرف دیگر ایران و روسیه سلاح و مشاور برای تقویت اسد می‌فرستند. دلائل قاطعی وجود دارد که یک جنگ داخلی در آینده سوریه به‌وقوع نخواهد پیوست.  قبل از همه به این دلیل که اپوزیسیون خواستار یک جنگ داخلی نیست. اپوزیسیون می‌گوید  اسد می‌خواهد چنین سناریویی به‌وجود بیاید. یک دلیل دیگر که سوریه از افتادن به یک جنگ داخلی پرهیز می‌کند، عراق است. بیش از یک میلیون عراقی برای فرار از جنگ فرقه‌یی و داستانهای هولناکی که هر کدام پشت سر گذاشتند به سوریه پناه بردند. همه اقشار مردم سوریه می‌گویند از این‌که به یک عراق دیگر تبدیل شوند، عمیقاً پرهیز می‌کنند…با وجود این‌که کشتار اسد ادامه دارد، تظاهرات مردم هم با خواست سرنگونی اسد ادامه دارد … زمانی تصور این‌که بشار اسد مجبور به رفتن بشود، دور از انتظار بود، ولی اکنون بحث امروز و فردا است، یک بحث بسیار مرگبار.
رادیو آلمان ۱۹خرداد:  بان کی ‌مون دبیرکل سازمان ملل گفت: محکوم کردن خشونت در سوریه کافی نیست
و از این پس نباید به محکوم کردن خشونتها در سوریه اکتفا کرد .  دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد، مردم سوریه خواستار اقدام‌های مشخصی هستند و بر عهده‌ شورای امنیت است که مسیر روشنی برای حل بحران بیابد.
آسوشیتدپرس۱۹خرداد:  کوفی عنان اعتراف کرد که طرح او شکست خورده و تاکنون به اجرا درنیامده است.
عنان برای نخستین بار از جامعه‌ی جهانی خواسته است فشار بر حکومت اسد را افزایش دهند.
آسوشیتدپرس۱۹خرداد:  تیم مانیتورینگ سازمان ملل روز جمعه توانست به منطقه قتل عام که حدود ۸۰ زن و مرد و کودک در آن به طرز فجیعی به قتل رسیدند بازدید کند. سخنگوی تیم ناظران سازمان ملل، سوزان قوشه  گفت که بوی اجساد سوخته  به مشام می‌رسید و قطعات اجساد در داخل و اطراف روستا قابل رویت بود.
بی.بی.سی جهانی ۲۰خرداد:   ناظران ملل ‌متحد در سوریه بعد از این‌که به روستای القبیرمحل قتل عام ۸۰ شهروند رفتند، گفتند که جنایت  هولناکی در این جا اتفاق افتاده است. سطح زمین با خون پوشیده شده و در گوشه دیوارها خون زیادی ریخته شده است. آثار شنیهای خودروهای زرهی و شاید تانک روی جاده اصلی روستا دیده می‌شود و  یک روستایی به ناظران گفت: ارتش اسد منطقه را محاصره کرد، و شبه‌نظامیان به دهکده ریختند و مردم را کشتند و خانه‌های آنان را سوزاندند، هیچ‌کس باقی نماند، حتی کودکان را نیز کشتند.
سی ان ان ۲۰خرداد: سناتور ارشد جمهوریخواه جان مک کین باا نتقاد به مواضع اوباما گفت: رئیس‌جمهور در حمایت از مردم سوریه که هر روزه دارند قتل‌عام و قطعه قطعه می‌شوند، می‌تواند از دفتر «اوال» در کاخ سفید پیام بدهد و افکار عمومی مردم آمریکا را بسیج کند. او به‌طور عجیبی در مورد این جنایات ساکت است. من می‌گویم باید به مقاومت سوریه سلاح بدهیم. با کشورهای دیگر در رابطه با ایجاد یک منطقه امن برای آنها مذاکره کنیم و اگر لازم شد از قدرت هوایی استفاده کنیم، یک قدرت هوایی چند کشوری. من به منطقه سفرهای زیادی داشته‌ام و همه مردم در پی رهبری آمریکا هستند و این رئیس‌جمهور این فرصت را از دست داده است… باید بشار اسد را متقاعد کنید که شکست او حتمی است، و تنها راهی که می‌توان او را متقاعد کرد این است که رزمندگان آزادی سوریه را مسلح کرد، آموزش داد و به آنها تجهیزات لازم را داد. تنها از این راه می‌توان بشار اسد را متقاعد کرد که برود.
سی ان ان ۱۸خرداد: دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: رژیم ایران مشغول حمایت و کمک به سوریه است. رژیم ایران مصمم است که رژیم سوریه را به‌عنوان یک متحد و عامل خود حفظ کند. این دو کشور به‌طور فعالی همکاری می‌کنند تا از سازمانهای تروریستی حمایت مالی کنند، آنها از شبه‌نظامیان در عراق حمایت مالی می‌کنند، مشکلات زیادی در افغانستان برای ما ایجاد کرده‌اند و از سازمانهای تروریستی در سراسر جهان حمایت می‌کنند. به عقیده من آن‌چه پانتا گفت، بسیار معقول است که اسد باید برود…راه‌حل این بحران این است که به‌طور مخفیانه از اپوزیسیون اسد حمایت کنیم.  این فکر که تا زمانی که ایران و روسیه و دیگر کشورها از سوریه حمایت می‌کنند، تحریمها مؤثر هستند، بی‌عقلی کامل است. تحریمها اثر نخواهد کرد…قدم بعدی همان است که از طریق عملیات مخفیانه به اپوزیسیون کمک برسانیم و در قدم نهایی هم همان طوری که در لیبی انجام دادند، یک چتر هوایی بین‌المللی برای حفاظت از مخالفان ایجاد کرد و برتری را از رژیم اسد گرفت.
سایت وزارت خارجه آمریکا۲۰خرداد:  ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: رژیم ایران یه حمایت علنی‌از رژیم سوریه اعم از مشاوره دهی، لجستیکی، تدارکاتی، تکنیکی و تاکتیکی افتخار می‌کند، این رژیم به نقشی که برای رژیم سوریه در استفاده از خشونت ایفا می‌کنند مفتخر است.
ایستادگی مردم سوریه؛ تظاهرات حمایت آمیز مردم افغانستان و برانگیختگی افکار عمومی درحمایت از آنان: سی ان ان۲۰خرداد:  شهر درعا روز شنبه زیر آتش توپخانه اسد قرار گرفت. در اوایل روز شنبه در آتشباری علیه درعا ۲۰نفر کشته و دهها تن از مردم مجروح شدند. در تظاهرات روز جمعه مردم سوریه حداقل ۶۵نفر به شهادت رسیدند.
یورونیوز ۱۹خرداد:  برای دومین روز متوالی کشتار در شهر تلبیسه توسط نیروهای اسد ادامه یافت و هلیکوپترهای ارتش اسد به بمباران راکتی تلبیسه ادامه می‌دهند. یک نوزاد هم در میان مجروحان سرکوب اسد بوده است.
رادیو آلمان ۲۰خرداد: در روز جمعه علاوه بر کشتار تطاهرکنندگان توسط نیروهای اسد؛ بمباران شهر حمص نیز ادامه داشت. نیروهای ارتش با توپخانه یکی از محلات شهر که تحت کنترل ارتش آزادی است کوبیدند. به گفته شاهدان عینی بمباران محله ”خالدیه“ در حمص یکی از سهمگین‌ترین حملات از شروع قیامها تا‌کنون بوده است.
بی.بی.سی۱۹خرداد: تظاهرات در کابل علیه کشتار غیرنظامیان در سوریه برای اولین بار و با اعتراض به موضع نگرفتن دولت کابل در قبال کشتار مردم سوریه و علیه اسد؛ انجام گرفت. مردم کابل در حمایت از مردم سوریه دست به تظاهرات زدند و از اسد خواستند از خشونت در برابر مردم دست‌بردارد. تظاهرکنندگان حکومت اسد را به نقض حقوق‌بشر و کشتار ظالمانه غیرنظامیان متهم کردند. معترضان پلاکاردهای را با خود حمل می‌کردند که در آن به زبانهای فارسی، پشتو و عربی نوشته شده ”ما از مردم سوریه حمایت می‌کنیم» . مردم هم چنین شعار می‌دادند ”قاتل قاتل بشار قاتل “.تظاهرکنندگان از کشورهای غربی خواستند تا در توقف کشتار غیرنظامیان در سوریه صادقانه واکنش نشان دهند. آنها از حمایت رژیم ایران و چین و روسیه از  اسد ابراز نفرت کردند. این تظاهرات از سوی نهاد جوانان مسلمان افغانستان در برابر ورودی دانشگاه کابل راه‌اندازی شد و با صدور قطعنامه پنج ماده‌ای به پایان رسید. معترضان هم‌چنان از حکومت افغانستان خواستند تا موضع اش را در برابر اوضاع سوریه روشن ساخته و خشونتها در سوریه را محکوم کند. با گذشت بیشتر از یک سال از آغاز قیام در سوریه، هنوز دولت افغانستان موضع اش را در این مورد مشخص نکرده.  این نخستین باری است که مردم با راه‌اندازی تظاهرات با مردم سوریه همصدا می‌شوند.
سی ان ان۱۹خرداد:  ایوان ایوانویچ، معاون دبیرکل ملل ‌متحد در امور حقوق‌بشر گفت: در سوریه جنایات ادامه دارد، آتشباری کور وجود دارد. تیراندازی و هدفگیری عامدانه با مهمات جنگی علیه تظاهر‌کنندگان وجود دارد. شکنجه سیستماتیک در زندانها وجود دارد، که بدترین نوع شکنجه است.